Reklama społeczna

Reklama społeczna Bardzo ważnym rodzajem reklamy jest reklama społeczna. Niestety, jej znaczenie jest jeszcze niedoceniane w Polsce.Niezmiernie istotnym rodzajem reklamy, szczególnie w krajach rozwiniętych, jest reklama społeczna. Chociaż rządzi się podobnymi prawami, jak reklama komercyjna, posiada odmienną funkcję. Jej zadaniem nie jest zwiększenie sprzedaży produktu, lecz przede wszystkim zwrócenie uwagi społeczeństwa na istotne problemy, jakie go dotykają. Takimi problemami mogą być na przykład narkomania, przestępczość, spożywanie alkoholu przez nieletnich czy jakieś konkretne choroby. Reklama społeczna, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się więc przeróżnymi zjawiskami społecznymi i rozpowszechnianiem ich wśród jak największej rzeszy odbiorców. Ma ona charakter przede wszystkim edukacyjny. Często za pomocą swojego przekazu odwołuje się ona do sumień ludzkich, pobudza do myślenia i do działania, zmusza do stawiania sobie pytań przez członków społeczeństwa. Co interesujące, ma ona odmienna od zwykłych reklam, kolorystykę. Przeważają w niej biel oraz czerń, które tworzą najbardziej wyrazisty kontrast. Historie w nich opowiedziane najczęściej są stosunkowo proste, jasne, bez zbędnych szczegółów, z wyraźnymi hasłami. Wywołują w odbiorcach przede wszystkim uczucia niecodzienne, głębsze, takie jak strach, żal, rozgoryczenie czy wzruszenie. Reklama wywołuje często skojarzenia z seksem. Dzięki temu mocniej utrwala się w świadomości odbiorców.Motywy seksualne bardzo często są wykorzystywane w przekazie reklamowym. Jak powszechnie wiadomo, najbardziej żądni przygód o charakterze seksualnym są mężczyźni. Ten fakt wykorzystują z powodzeniem twórcy reklam. Widać to doskonale na przykładzie prezentowania samochodów. Trudno znaleźć w nich wyczerpujące informacje dotyczące możliwości danego auta, czy to jego pojemności, czy osiągów. Zamiast tego pojawia się motyw związany z kobietami. Na przykład fantastyczna przygoda z „ta jedyną” lub też duże zainteresowanie ze strony przedstawicielek płci pięknej. Kobiety sferę seksu postrzegają inaczej. Dla nich ważniejsze są doznania związane na przykład z tym, w jakiej atmosferze odbywa się randka. Czy mężczyzna potrafi być opiekuńczy i czuły. Dzięki tej wiedzy psychologicznej twórcy mogą stosować przyjemne obrazy związane z tym sposobem postrzegania seksu na przykład wiążąc je z przyjemnością jedzenia słodyczy. Dzięki takim zabiegom udaje się powiązać, często podświadomie, dany produkt z bardzo przyjemnymi doznaniami. Częstym motywem występującym w reklamie są zwierzęta. Jest to spowodowane ich ważnym miejscem w świadomości współczesnego odbiorcy.Występowanie zwierząt w reklamie bardzo często wiąże się z symboliką, którą reprezentują i która wypływa z dawnych czasów. Na przykład konia można utożsamić z odwagą, niezależnością, wolnością i jednocześnie siłą. W związku z tym nie jest dziwne, że symbol ten jest wykorzystywany w reklamach papierosów, samochodów czy jeansów. Krowa z kolei kojarzy się przede wszystkim z naturalnością, zdrowiem i dlatego jej wizerunek jest obecny w spotach przedstawiających wyroby mleczne oraz czekoladę. Kolejnym przykładem zwierzęcia, którego obraz jest obecny w reklamie jest kot. Symbolizuje on głównie delikatność, czułość, bardzo związane z kobiecością, a ponadto niezależność. Większe koty, takie jak lwy, pantery, gepardy, pumy itd. kojarzą się przede wszystkim z drapieżnością, dzikością oraz ogromną energią. Nic więc zaskakującego w tym, że stają się symbolami marek związanych z samochodami, olejami silnikowymi czy obuwiem sportowym. Charakterystyczny dla naszej kultury jest bocian, łączony głównie z narodzinami, a w reklamie symbolizujący szczególnie produkty polskie. Inne zwierzęta przedstawiane są w reklamach wywołując odpowiednie, wiążące się z nimi skojarzenia. Tak jest np. z pingwinem, utożsamianym zazwyczaj z chłodem, który towarzyszy takim produktom, jak lody oraz lodówki. Popularnymi sposobami reklamy internetowej są między innymi billboardy reklamowe, których nazwa pochodzi o billboardów z reklamą uliczną. Konstrukcja tego typu plakatu internetowego, jest więc podobna do takich, jakie można spotkać przy ulicach miast: polega ona na wyeksponowaniu najciekawszych i najważniejszych treści w środkowej części billboardu, na górze. Ciekawym sposobem reklamy internetowej jest też scroller, czyli pasek umieszczany na dole strony, którą wybrał reklamodawca. Jego treść jest ruchoma, sam pasek jednak nie zmienia swojego umiejscowienia na stronie www. Kolejnym typem reklamowania produktów w internecie, jest reklama pop-under. Polega ona na otwarciu kolejnego okna przeglądarki i wyświetlenia w nim np. strony reklamowanego produktu, strony firmowej czy reklamy. Ciekawym, choć irytującym użytkowników jest stosunkowo nowa reklama brandmark, polegająca na wyświetleniu się elementu graficznego np. na całą stronę www. Taki element musi zawierać jednak przycisk, umożliwiający jej zamknięcie.

Komentarze zostały wyłączone.

Skomentuj