Wpisy oznaczone tagiem ‘reklama’

Kolorystyka w reklamie Barwy maja bardzo duże znaczenie w procesie tworzenia reklam. Wpływają one w istotny sposób na ich odbiór.Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na nastrój, jaki wywołuje reklama jest kolor. Za jego pomocą można przedstawić wiele emocji, zapach, smak czy nawet temperament. Wszystko to jest możliwe dzięki powszechnie znanej symbolice zawartej w poszczególnych barwach. Jak wynika z badań, najczęstszymi ze stosowanych barw są błękit oraz czerwień. Stanowią one parę, która ma przeciwstawną symbolikę. Kolor błękitny można utożsamić ze spokojem, niewinnością, powietrzem i przestrzenią, ale też z chłodem, świeżością oraz orzeźwieniem. Łączy się także z poczuciem łagodności, związanym czy to z wiatrem czy np. z wodą. Czerwień to z kolei dynamizm, swego rodzaju agresja, radość i miłość. Dlatego często można dostrzec odcienie tej barwy w reklamach samochodów, papierosów, czy kawy. W połączeniu z czernią zwiększa się jej siła przekazu. Te dwa kolory są najczęściej widoczne w przekazach reklamowych. Pozostałe często stosowane są tylko jako dopełnienie charakterystycznych cech danego produktu. Tak jest w przypadku bieli, która jako symbol niewinności i czystości, jest używana w reklamach środków czyszczących, środków higienicznych oraz produktów przeznaczonych dla dzieci. Rodzaj reklamy tak zwanej „przed i po” pokazuje, w jak szybkim czasie można wywołać pożądaną zmianę. Interesującym rodzajem reklamy jest tak zwana reklama „przed i po”. Charakterystyczne dla niej jest wykorzysanie czasu, w którym dokonuje się porównanie dwóch sytuacji. Pierwsza z nich ma miejsce jeszcze przed momentem użycia produktu, który jest reklamowany. Najczęściej postać występująca w reklamie nie znajduje się w najlepszym stanie. Jedynym rozwiązaniem, który może zmienić ten stan rzeczy jest skorzystanie z danego produktu. Dzięki temu poprawia się samopoczucie bohatera, nabiera on energii i jest ponownie gotowy do działania. Zestawienie tych dwóch sytuacji ma na celu ukazanie, jak w prosty i wygodny sposób, nie wymagający wielkiego nakładu sił, można ponownie poczuć się lepiej. Znamienne jest, że nie przekazuje się w tym wypadku wielu istotnych informacji o samym produkcie, lecz tylko jego skuteczne oddziaływanie. Reklamę tego typu stosuje się nie tylko, jak mogłoby się naiwnie wydawać, do sprzedaży leków, ale także różnych napojów, słodyczy, czy też nawet środków higienicznych.

Reklama społeczna Bardzo ważnym rodzajem reklamy jest reklama społeczna. Niestety, jej znaczenie jest jeszcze niedoceniane w Polsce.Niezmiernie istotnym rodzajem reklamy, szczególnie w krajach rozwiniętych, jest reklama społeczna. Chociaż rządzi się podobnymi prawami, jak reklama komercyjna, posiada odmienną funkcję. Jej zadaniem nie jest zwiększenie sprzedaży produktu, lecz przede wszystkim zwrócenie uwagi społeczeństwa na istotne problemy, jakie go dotykają. Takimi problemami mogą być na przykład narkomania, przestępczość, spożywanie alkoholu przez nieletnich czy jakieś konkretne choroby. Reklama społeczna, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się więc przeróżnymi zjawiskami społecznymi i rozpowszechnianiem ich wśród jak największej rzeszy odbiorców. Ma ona charakter przede wszystkim edukacyjny. Często za pomocą swojego przekazu odwołuje się ona do sumień ludzkich, pobudza do myślenia i do działania, zmusza do stawiania sobie pytań przez członków społeczeństwa. Co interesujące, ma ona odmienna od zwykłych reklam, kolorystykę. Przeważają w niej biel oraz czerń, które tworzą najbardziej wyrazisty kontrast. Historie w nich opowiedziane najczęściej są stosunkowo proste, jasne, bez zbędnych szczegółów, z wyraźnymi hasłami. Wywołują w odbiorcach przede wszystkim uczucia niecodzienne, głębsze, takie jak strach, żal, rozgoryczenie czy wzruszenie. Reklama wywołuje często skojarzenia z seksem. Dzięki temu mocniej utrwala się w świadomości odbiorców.Motywy seksualne bardzo często są wykorzystywane w przekazie reklamowym. Jak powszechnie wiadomo, najbardziej żądni przygód o charakterze seksualnym są mężczyźni. Ten fakt wykorzystują z powodzeniem twórcy reklam. Widać to doskonale na przykładzie prezentowania samochodów. Trudno znaleźć w nich wyczerpujące informacje dotyczące możliwości danego auta, czy to jego pojemności, czy osiągów. Zamiast tego pojawia się motyw związany z kobietami. Na przykład fantastyczna przygoda z „ta jedyną” lub też duże zainteresowanie ze strony przedstawicielek płci pięknej. Kobiety sferę seksu postrzegają inaczej. Dla nich ważniejsze są doznania związane na przykład z tym, w jakiej atmosferze odbywa się randka. Czy mężczyzna potrafi być opiekuńczy i czuły. Dzięki tej wiedzy psychologicznej twórcy mogą stosować przyjemne obrazy związane z tym sposobem postrzegania seksu na przykład wiążąc je z przyjemnością jedzenia słodyczy. Dzięki takim zabiegom udaje się powiązać, często podświadomie, dany produkt z bardzo przyjemnymi doznaniami. Częstym motywem występującym w reklamie są zwierzęta. Jest to spowodowane ich ważnym miejscem w świadomości współczesnego odbiorcy.Występowanie zwierząt w reklamie bardzo często wiąże się z symboliką, którą reprezentują i która wypływa z dawnych czasów. Na przykład konia można utożsamić z odwagą, niezależnością, wolnością i jednocześnie siłą. W związku z tym nie jest dziwne, że symbol ten jest wykorzystywany w reklamach papierosów, samochodów czy jeansów. Krowa z kolei kojarzy się przede wszystkim z naturalnością, zdrowiem i dlatego jej wizerunek jest obecny w spotach przedstawiających wyroby mleczne oraz czekoladę. Kolejnym przykładem zwierzęcia, którego obraz jest obecny w reklamie jest kot. Symbolizuje on głównie delikatność, czułość, bardzo związane z kobiecością, a ponadto niezależność. Większe koty, takie jak lwy, pantery, gepardy, pumy itd. kojarzą się przede wszystkim z drapieżnością, dzikością oraz ogromną energią. Nic więc zaskakującego w tym, że stają się symbolami marek związanych z samochodami, olejami silnikowymi czy obuwiem sportowym. Charakterystyczny dla naszej kultury jest bocian, łączony głównie z narodzinami, a w reklamie symbolizujący szczególnie produkty polskie. Inne zwierzęta przedstawiane są w reklamach wywołując odpowiednie, wiążące się z nimi skojarzenia. Tak jest np. z pingwinem, utożsamianym zazwyczaj z chłodem, który towarzyszy takim produktom, jak lody oraz lodówki. Popularnymi sposobami reklamy internetowej są między innymi billboardy reklamowe, których nazwa pochodzi o billboardów z reklamą uliczną. Konstrukcja tego typu plakatu internetowego, jest więc podobna do takich, jakie można spotkać przy ulicach miast: polega ona na wyeksponowaniu najciekawszych i najważniejszych treści w środkowej części billboardu, na górze. Ciekawym sposobem reklamy internetowej jest też scroller, czyli pasek umieszczany na dole strony, którą wybrał reklamodawca. Jego treść jest ruchoma, sam pasek jednak nie zmienia swojego umiejscowienia na stronie www. Kolejnym typem reklamowania produktów w internecie, jest reklama pop-under. Polega ona na otwarciu kolejnego okna przeglądarki i wyświetlenia w nim np. strony reklamowanego produktu, strony firmowej czy reklamy. Ciekawym, choć irytującym użytkowników jest stosunkowo nowa reklama brandmark, polegająca na wyświetleniu się elementu graficznego np. na całą stronę www. Taki element musi zawierać jednak przycisk, umożliwiający jej zamknięcie.

Manipulacja w reklamie W swoich początkach reklama miała na celu poinformowanie klienta o tym, że jakiś produkt, udogodnienie, jest dostępne na rynku a dopiero na drugim miejscu nakłonić nas do zakupu. Dzisiejsze reklamy jednak są już właśnie po to, aby wywołać w nas głód posiadania przedmiotu, który promują. Ponieważ jesteśmy już przesyceni reklamą, musi ona się uciekać do coraz bardziej sprytnych i (bądźmy dosłowni) nie zawsze etycznych i moralnych sztuczek. Jak jest stosowana manipulacja w reklamie? Wszechobecna jest iluzja „ten produkt da Ci szczęście, atrakcyjny wygląd, zgodną, kochająca sie rodzinę”. Iluzję tworzy się za pomocą obrazów, chwytających za serce scenek rodzajowych. Jesteś poruszony i nawet się nie zastanawiasz, że tak naprawdę przecież, ci ludzie nie czują się ze sobą tak dobrze z powodu batona, tylko wzajemnej relacji. Ostatnio modne są reklamy zabawne – to mój ulubiony rodzaj. Są miłe i chętnie je oglądam w zalewie nudnych pozostałych reklam. A dlaczego działają – bo to co nas śmieszy zapamiętujemy znacznie dłużej. Reklama ma na celu nakłonić nas do pójścia do sklepu. Ale dopiero tu zaczyna się cała „zabawa”. Zewsząd jesteśmy atakowani różnymi bodźcami, które skłaniają nas, aby kupić jak najwięcej. Jeśli uważasz drogi czytelniku, że przesadzam, to zastanów się ile razy zdarzyło Ci się pójść do sklepu „tylko po 1 rzecz”, a wrócić z 3 wielkimi reklamówkami. Jak to się stało? Wyobraź sobie supermarket. Zauważ, że nigdy nie ma okien, zawsze jest bardzo jasno oświetlony i leci w nim spokojna, kojąca muzyka, zwykle jakieś przeboje. Ogólnie bardzo przyjemnie. A wszystko to po to, aby zaburzać nasze poczucie czasu. Nie trzeba być bowiem geniuszem, aby uznać, że im więcej czasu spędzimy w sklepie tym większej ilości pokus ulegniemy. Jak pachnie supermarket? Zwykle chlebem z piekarni. Ale czy na pewno? Czasem nawet jest to – uwaga – sztucznie rozpylany zapach chleba! Bo głodni kupimy więcej, a co lepiej stymuluje głód niż takie aromaty. Zwróć też uwagę na to gdzie stoją najdroższe marki i produkty – właśnie – na wysokości Twojego wzroku. Ty kupisz coś droższego – sklep więcej zarobi.

Promocja marki Promocja marki to jedno z tych zadań, którego spełnienie może pozwolić na to, że liczba klientek będzie wzrastała.Jeśli jakiejś firmie zależy na tym, by promować swoją markę to przede wszystkim dąży do tego, by potencjalni klienci mieli dostęp do informacji o kosmetykach. Nie dziwi zatem, iż firmę Avon promuje wiele telewizyjnych spotów, a w niejednym z nich występują znane gwiazdy, w tym twarz marki, znana z roli w „Legalnej blondynce” Reese Wihterspoon. Sama muszę przyznać, iż jedną z pomadek, znajdującą się w katalogu firmy kojarzę właśnie z tą aktorką. Warto wspomnieć również o tym, że reklamy firmy pojawiają się na wielu telebimach, dlatego też jadąc samochodem czy idąc ulicą bardzo łatwo można się na nie natknąć. Reklam tej marki nie brakuje również w prasie kobiecej, jednak wydaje mi się, że w tym przypadku najlepszy rezultat przynosi tak zwana poczta pantoflowa, dzięki której informacje na temat różnorodnych produktów przekazywane są bardzo szybko i sprawnie. Zresztą wydaje mi się, że taka była właśnie koncepcja firmy, której działania w dużej mierze opiera się przecież na tym, co też poleci nam dana konsultantka. Zamawianie produktów odbywa się głównie przez konsultantki, które docierają do klientów za pomocą firmowych katalogów.Jeśli widziałyśmy na toaletce koleżanki kosmetyk z Avonu i marzymy o tym, by również jakiś zamówić, przede wszystkim powinniśmy zastanowić się, czy wśród naszych koleżanek nie ma jakiejś, która zajmowałaby się sprzedażą takowych kosmetyków. Czasami zdarza się bowiem, iż w pracy ktoś po prostu zostawia katalogi na stoliku, byśmy miały możliwość obejrzenia zaprezentowanych w nich produktów. Jeśli jednak nie znamy nikogo, kto byłby w stanie dostarczyć nam odpowiedni katalog zawsze możemy przecież wybrać się do jednego z biur firmy, a dzięki temu będziemy mogli nie tylko zamówić wybrane produkty, ale również zawrzeć nowe znajomości, a być może nawet wciągnąć się w działalność konsultantki. Warto również zwrócić uwagę na to, iż przy zamawianiu kierujemy się tylko numerami danych produktów, dlatego kiedy zamawiamy jakiś kosmetyk powinnyśmy zwrócić uwagę na to, by dobrze przepisać jego numer, może okazać się bowiem że niepotrzebnie zrobimy sobie i konsultantce dość duży problem. Przy zamawianiu warto również pamiętać, że to co pięknie wygląda na obrazku niekoniecznie musi być takie w rzeczywistości.